Beza Kepadatan Tulang Selepas Usia 30 Tahun

Selepas usia 30 tahun, proses pembinaan jisim tulang mula berhenti. Yang ada hanya lah aktiviti penggantian sel-sel tulang yang sedia ada. Tulang juga mulai kehilangan jisimnya dan merapuh. Oleh sebab badan tak boleh hasilkan kalsium sendiri, kita kena dapatkannya dari makanan setiap hari.

Kalau jumlah yang kita ambil tak cukup? Bagaimana pula?

Badan akan ‘menarik’ kalsium dari tulang supaya fungsi badan boleh berjalan dengan sempurna. Semakin banyak kalsium di ‘tarik’ semakin poros jadinya tulang (rujuk gambar belah kanan). Scary kan?

beza kepadatan tulang

Dan, ada satu lagi fakta yang perlu anda tahu ialah di mana 1 daripada 3 orang wanita akan mengalami masalah Osteoporosis. Besar kan risikonya tu? Ini kerana wanita adalah golongan yang melalui fasa-fasa kehamilan, bersalin, period dan juga menopouse di mana pada ketika itu kehilangan kalsium berlaku lebih daripada biasa.

Ibu hamil dan ibu menyusu berkongsi kalsium dengan anak di dalam kandungan dan anak yang disusukan. 1300mg kalsium diperlukan oleh ibu hamil kerana waktu ini si ibu membekalkan kalsium untuk pembentukan tulang dan gigi bayi.

Bagi ibu menyusu pula, anak ambil kalsium dari tulang si ibu menyebabkan makin lama tulang ibu semakin lembut rapuh dan termampat menyebabkan kesihatan tulang si ibu semakin lama semakin rendah tanpa disedari efeknya adalah masalah osteoporosis.

Ostematrix membantu mencegah Osteoporosis

Jaga kesihatan kita dari sekarang. Ambil kalsium secukupnya supaya kita dijauhkan daripada risiko osteoporosis apabila tua nanti. Mencegah lebih bagus dari mengubati. Jangan hingga kita sudah mengalami kerapuhan tulang baru nak ambil kalsium. Segalanya dah terlambat.

Jangan pandang mudah tentang perkara ini. Keperluan kalsium yang mencukupi adalah baik untuk menjaga kesihatan anda di masa akan datang.

Sekiranya anda ingin tahu maklumat lanjut mengenai pil Kalsium Shaklee iaitu Ostematrix. Terus sahaja hubungi Jida(013-6691930) untuk info.

* RUZIDAH *

013-6691930

 [ ID : 933174 ]

>>Terus ke Whatsapp 

Jemput Like Page Saya || Kedai Vitamin Banting-Dengkil-Sepang

Untuk pembelian Ostematrix 
menggunakan kad kredit/ kad debit,
anda boleh menekan ikon dibawah ini

Ostematrix Shaklee

(Visited 13 times, 1 visits today)

Jida

Assalamualaikum/ Hi! Salam Perkenalan buat semua pembaca Ruzidah.com Nama saya Ruzidah Abdullah ~~ boleh panggil Akak dengan nama Jida. Saya adalah merupakan Pengedar Shaklee (933174) di kawasan Banting-Dengkil-Sepang dan Seluruh Malaysia. =)

2 thoughts on “Beza Kepadatan Tulang Selepas Usia 30 Tahun

  1. Dulu-dulu tak fikir pun pasal kalsium ni. Ingat budak-budak kecil je kena minum susu untuk dapatkan kalsium, wanita dewasa pun nak kena make sure kalsium cukup supaya tak kena osteoporosis.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

×
Info/Order/Pertanyaan? Sila Klik Sini
error: Content is protected !!