Cara Agar Buang Air Besar Lancar Setiap Pagi, Sepanjang Tempoh Berpantang.

Sukar dan jarang buang air besar bukan satu benda yang boleh dipandang ringan. Nak-nak kalau dah seminggu tak membuang. Rasa macam buncit dan mengeras dah perut kita.

Dan keadaan itulah juga lah yang menjadi mimpi ngeri bagi ibu-ibu yang baru bersalin iaitu takut sembelit semasa berpantang. Dengan luka dalaman atau luaran yang mungkin belum pulih sepenuhnya, ditambah pula dengan masalah sembelit, boleh jadi stress ibu berpantang dibuatnya.

Apa yang terjadi bila Sembelit?

Sembelit adalah keadaan dimana proses membuang air besar memakan masa yang lama kerana najis yang kering dan keras sehingga susah dikeluarkan dan menimbulkan rasa sakit ketika membuang air besar.

Punca sembelit ketika berpantang.

sembelit membuang air besar

1. Diet yang tak seimbang

Masa berpantang mana boleh makan sebarangan. Ada sayur, buah dan ikan tertentu je boleh makan.

2. Kesan hormon kehamilan yang masih ada dalam badan.

Hormon ini akan memperlahankan pergerakan makanan melalui saluran penghadaman.

3. Kurang minum air, kurang makan makanan berserat.

Mengikut petua-petua orang lama, ibu berpantang tidak digalakkan untuk minum air dalam kuantiti yang banyak. Oleh kerana itu juga, kurang minum air dan terpaksa berpantang makanan tertentu menjadi salah satu punca ibu kena sembelit semasa berpantang.

Sembelit yang berlanjutan boleh menyebabkan buasir.

Seram kan bunyinya? Tapi itulah hakikatnya. Bagaimana nak elak dari masalah sembelit? Di bawah ini Jida senaraikan beberapa tips yang boleh diikuti.

1. Banyakkan minum air.

Air sangat penting untuk mengelakkan sembelit. Minum dalam kuantiti yang mencukupi supaya badan dapat melakukan proses pembuangan dengan lancar.

2. Makan makanan berserat tinggi.

Contohnyaseperti buah-buahan iaitu pisang, betik dan epal. Tetapi untuk ibu berpantang mungkin perlu memantau jugalah buah-buahan apa yang sesuai supaya tiada masalah lain pula dikemudian hari.

3. Ambil sekurang-kurangnya satu hidangan sayur dalam hidangan seharian.

Pilihlah sayur-sayuran yang boleh di makan semasa pantang. Elakkan sayur-sayuran yang akan menyebabkan angin di dalam badan.

Selain banyakkan minum air dan makan makanan tinggi serat, ibu-ibu juga boleh amalkan Vitamin kalsium seperti Ostematrix yang membantu mengurangkan sembelit dan melembutkan najis.

Ostematrix Shaklee mengandungi Vitamin D dan Magnesium yang membantu mengelak sembelit dan membantu proses membuang menjadi lebih lancar.

Inshaallah, lepas ni dah takde la episod termenung di dalam tandas berjam-jam. Seperti testimoni pengguna Ostematrix di bawah ini.

testimoni ostematrix berak lawas

Dah lama berak tak lawas..

Hari ni rasa nak nangis je sebab dah tak sembelit.

Begitulah perasaannya bila seorang yang susah nak membuang air besar sekian lama dan akhirnya dah senang nak membuang. Rasa macam nak lompat bintang gitu lepas selesai misi.

Satu lagi suplemen yang juga sesuai untuk masalah sembelit ini adalah Vivix. Sekiranya ibu berpantang mengambil Vivix, bukan sahaja masalah sembelit akan selesai, malah luka bersalin dalam dan luaran juga cepat pulih.

testimoni vivix berak lawas

Dulu membuang seminggu sekali, sekarang tiap-tiap hari

vivix bantu berak tak lancar sembelit

Super easy membuang.

Mak pun dok bagi minum..Sama juga. (Dapat membuang dengan selesa). 

Bagaimana Vivix membantu masalah sembelit?

Salah satu dari ramuan utama Vivix adalah anggur Muscadine. Anggur jenis ini adalah merupakan sumber terbaik untuk serat pemakanan. 35 biji anggur muscadine mengandungi 105 calories dan 7g fibre.

Dengan biji yang boleh dimakan dan kulit yang tebal, ia memang tinggi dengan kandungan serat larut, bahan yang membantu penghadaman dan mencegah sembelit.

Serat dalam biji Anggur Muscadine bersamaan dengan serat yang terkandung dalam 5 biji anggur tanpa biji yang biasa. Jadi, ia sangat bagus untuk penghadaman.

Jadi bagi anda yang ada masalah kesihatan yang pelbagai termasuk sembelit Jida sangat-sangat ‘recommend’kan anda amalkan VIVIX setiap hari. Dalam satu botol ada banyak manfaatnya.

Sekiranya anda ingin mendapatkan produk-produk Shaklee ini, bolehlah terus menghubungi Jida di talian 013-6691930. Insha Allah, Jida akan cuba membantu anda memilih suplemen yang bersesuaian. Lebih cepat anda bertindak, lebih cepat anda dapat merasai kesannya. InshaAllah.

RUZIDAH ABDULLAH

0136691930

“KONSULTASI BERTERUSAN & PERCUMA UNTUK PELANGGAN SAYA”

COD sekitar Banting & Dengkil

KLIK LIKE Di Fanpage Saya Ruzidah’s Notes – Catatan Seorang Ibu untuk INFO PERCUMA

(Visited 98 times, 5 visits today)

Jida

Assalamualaikum/ Hi!
Salam Perkenalan buat semua pembaca Ruzidah.com
Nama saya Ruzidah Abdullah ~~ boleh panggil Akak dengan nama Jida.
Saya adalah merupakan Pengedar Shaklee (933174) di kawasan Banting-Dengkil-Sepang dan Seluruh Malaysia. =)

One thought on “Cara Agar Buang Air Besar Lancar Setiap Pagi, Sepanjang Tempoh Berpantang.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge

error: Content is protected !!