Cecair Lutut Kurang, Faktor Yang Menyebabkan Sakit Lutut

Masalah sakit sendi lutut banyak terjadi pada warga emas. Kerisauan semakin menjadi-jadi apabila mereka sedang merancang untuk berjalan jauh seperti menunaikan Haji di Mekah. Tentu sahaja disana nanti, anda sangat memerlukan tubuh badan yang baik untuk menunaikan ibadah dengan sempurna.

Cecair Lutut Kurang, Faktor Terjadi Sakit Lutut. 

osteoarthritis-sakit lutut

Sendi lutut sihat mengandungi bahan cecair pelincir dikenali sebagai cecair sinovial yang tinggi. Cecair ini yang mengandungi asid hialuronik berfungsi sebagai pelinciran dan kusyen yang mengurangkan geseran pada sendi lutut ketika kita berjalan atau membongkok.

Ia turut mempunyai daya menyerap hentakan untuk melindungi sendi lutut ketika kita melakukan aktiviti fizikal seperti melompat.

Tanda biasa sakit Osteoarthritis sendi lutut:

  • Rasa sakit ketika bergerak dan berehat
  • Rasa berkeriut pada sendi ketika bergerak
  • Rasa tegang/kaku selepas berehat buat seketika
  • Gerak-geri terbatas
  • Hilang mobiliti
  • Lemah postur akibat rasa sakit dan kekesatan sendi lutut

Langkah pencegahan

Aspek rawatan merangkumi banyak faktor. Pesakit perlu mengetahui gejala penyakit, perkara yang harus dilakukan apabila mengalami Osteoarthritis ialah pesakit perlu mengubahsuai cara hidup yang biasa dijalani.

Untuk bersolat misalnya, jika tidak mampu melakukan duduk antara dua sujud, pesakit boleh menunaikan solat dengan duduk di kerusi.

Jika sebelum ini menggunakan tandas cangkung, beralihlah kepada tandas duduk dan bagi yang tinggal di rumah bertingkat, sebaik-baiknya tinggal di tingkat bawah.

Mengawal sakit dengan cara ubat dan fisioterapi memerlukan tahap kecergasan tinggi. Biasanya pesakit berusia 60 tahun ke atas perlu berjalan setengah jam antara tiga atau empat kali seminggu. Berjalan meningkatkan kecergasan dan menguatkan otot.

Bergantung kepada tahap sakit, pesakit juga boleh mengatasi kesakitan dengan penggunaan ubat melalui pengambilan nutrisi tambahan dan viskosuplementasi. Secara ringkasnya, kaedah itu ialah menggantikan bendalir dalam sendi.

Tulang rawan yang lembut melindungi tulang tetapi apabila ia luka, ia tidak mampu merawat dirinya sendiri. Suntikan viskosuplemen pada lutut boleh menggantikan bendalir sendi rosak dengan viskosuplemen yang menyerupai sendi sihat. Ia akan mengurangkan rasa sakit dan memulihkan fungsi sendi lutut,” katanya.

Kaedah alternatif untuk mengatasi masalah sakit sendi lutut secara semulajadi.

Selain daripada cara yang dicadangkan di atas, anda juga boleh mencuba untuk kaedah alternatif seperti mengamalkan suplemen Vivix dan Collagen Powder untuk meningkatkan tahap kesihatan sendi lutut anda.

TESTIMONI 1 : Suntikan tambah cecair lutut dapat bertahan lama bila amal Collagen dan Vivix.

testimoni vivix sakit lutut

Bayang kan cecair untuk satu tiub picagari perlu bayar RM1400. Kalau dua belah kaki perlu disuntik dah RM2800. Besar jugak kan jumlahnya tu?

TESTIMONI 2 : Badan Rasa Ringan Dengan Vivix, Tiada Masalah Nak Solat.

testimoni vivix untuk sakit lutut

Dah habis sebotol, mak kata badan rasa ringan je..nak solat pun takde masalah..tidak sebelum ni nak solat tu lutut sakit.

Berat badan pun turun..tu yang dia suka..nak repeat lagi..

Aah kalau tak, mmg nak naik tangga, turun tangga sakit..nak rukuk pun susah…solat duduk..tp alhamdulillah..skrg dah ok sangat..

Syukur. Memang gembira sangat rasa bila mak atau ayah yang kita sayang tidak lagi menderita sakit lutut dan kesihatannya bertambah baik. Alhamdulillah, berikhtiarlah selagi boleh.

Sekiranya anda sedang mencari penawar untuk masalah lutut mak ayah atau diri sendiri, sudah tiba masanya anda menghubungi Jida di talian 013-6691930. Semakin cepat anda bertindak, inshaallah semakin kurang penderitaan yang ibu-bapa atau anda sendiri alami. Rugi kalau anda tak cuba alternatif ini.

Nak lagi mudah, klik pada butang “ORDER SEKARANG” dibawah ini sahaja, anda boleh membuat pesanan terus kepada Shaklee.

Order-Sekarang-300x63

Apapun kalau nak dapat lebih info mengenai Vivix dan Collagen Powder kontek nombor Jida di bawah ni ye.

Berkongsi Kebaikan Untuk Semua.

Ruzidah Abdullah [013-6691930]

Pengedar Shaklee Kawasan Banting, Dengkil & Sepang

(Visited 169 times, 17 visits today)

Jida

Assalamualaikum/ Hi!
Salam Perkenalan buat semua pembaca Ruzidah.com
Nama saya Ruzidah Abdullah ~~ boleh panggil Akak dengan nama Jida.
Saya adalah merupakan Pengedar Shaklee (933174) di kawasan Banting-Dengkil-Sepang dan Seluruh Malaysia. =)

3 thoughts on “Cecair Lutut Kurang, Faktor Yang Menyebabkan Sakit Lutut

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge

error: Content is protected !!