Kenali Apa Itu Cyst Dan Cara Mengatasinya

Kalau dulu sebut cyst Jida sendiri pun tak tau apakah itu cyst. Tapi sekarang boleh kata nisbah mereka yang kena cyst tu agak ramai walaupun ada di kalangan mereka itu yang masih muda remaja.

kenali apa itu cyst dan cara mengatasinya

Kenali Apa Itu CYST?

Cyst ada pelbagai jenis dan boleh berlaku dimana-mana bahagian tubuh manusia. Tapi yang selalu berlaku kepada wanita ialah Ovarian Cyst (Sista Ovari).

Sistem pembiakan wanita terdiri daripada rahim, serviks, ovari dan tiub fallopian. Ovari adalah dua organ kecil yang terletak dikiri dan kanan rahim dalam badan wanita. Ia menghasilkan telur (ovum) serta hormon seperti estrogen dan progesteron. Pada setiap satu kitaran haid, telur membesar dan tumbuh pada kantung kecil di dalam ovari yang dipanggil folikel. Apabila telur matang, folikel akan pecah dan membebaskan telur atau ovum tadi. Seterusnya kantung akan mengecut dan berubah menjadi corpus luteum. Corpus luteum merembeskan hormon yang membantu menyediakan telur pada kitaran seterusnya.

Cyst ovari adalah masalah yang kerap berlaku kepada wanita. Dikatakan 3 dari 10 orang wanita dewasa menghadapi masalah ini. Kebanyakan cyst ovari bukanlah ketumbuhan kanser. Berita baiknya hampir semua cyst ovari akan hilang secara spontan tanpa memerlukan rawatan. Walau bagaimanapun terdapat cyst yang tidak hilang seperti biasa dan ini memerlukan rawatan. Dan apa yang lebih menakutkan ialah terdapat beberapa kes kecil yang mendapati ketumbuhan cyst bertukar menjadi kanser.

Antara faktor-faktor penyebab cyst yang perlu anda tahu adalah seperti :-

  • ketidakstabilan hormon
  • genetik
  • diet yang kurang sihat

Apakah Rawatan Yang Akan Dibuat Apabila Ada Cyst?

Selalunya doktor akan suruh tunggu dan lihat. Ini kerana Cyst boleh mengecil dan mengecut sendiri. Rawatan hormon juga boleh membantu mengawal cyst. Namun, jika ia semakin membesar dan berubah bentuk, doktor akan mengesyorkan pembedahan untuk mengeluarkan cyst bagi mengelakkan cyst pecah sendiri dan mengakibatkan pendarahan dalaman yang teruk.

Pakar sakit puan Dr. Hamid Arshat menyarankan sesiapa yang mengidap penyakit-penyakit seperti cyst, fibroid dan endometriosis untuk amalkan pemakanan/supplement yang tinggi antioksidan.

Cadangan Suplemen yang sesuai (CYST).

Salah satu supplement yang tinggi antioksidan adalah Vivix. Gabungan resveratrol dan polyphenols membantu memperbaiki, memulihkan dah menghasilkan sel tubuh yang baru hingga ke peringkat DNA.⠀

Vivix terbukti mampu merencatkan pertumbuhan sel yang tidak normal dari cyst dan menghalang pertumbuhan semula sel yang tidak normal.

Jadi bukan tunggu ada je baru cari, sebaliknya jadikan makanan tambahan dalam diet seharian anda.

Testimoni dibawah ini adalah daripada pengguna yang telah menggunakan Vivix dan beberapa produk lain untuk mengatasi masalah cyst beliau.

Kawan yang ambik vivix hari tu cakap ok sangat sebab cyst dia mengecut. Macam saya juga sebelum ni.

Saya alami sendiri sebelum ni dan dah ambik tu yang syorkan kat dia.

Alhamdulilah, dengan izin Allah bukan dia sahaja yang berjaya mendapat kesan positif, malahan kawannya yang ada cyst pun mendapat kesan yang positif juga. Syukur sangat-sangat.

Sekiranya anda juga mengalami masalah yang sama, Jida sangat mengesyorkan anda untuk mendapatkan Set Premium Untuk Atasi Cyst. Sekiranya anda perlukan penjelasan lanjut, bolehlah anda hubungi Jida terus ditalian 013-6691930. Jangan sampai dek lambat bertindak, menyesal tak sudah pula nanti.

Call sekarang untuk dapatkan produk Shaklee anda.

* RUZIDAH *

013-6691930

 [ ID : 933174 ]

>>Terus ke Whatsapp 

Jemput Like Page Saya || Kedai Vitamin Banting-Dengkil-Sepang

Kawasan COD : Kg. Bukit Changgang, Kg. Labohan Dagang, Olak Lempit, Pekan Banting, Langat Murni, Masjid KLIA & Dengkil

Berminat untuk mendapatkan Vivix dengan harga Ahli ? Klik Borang Pendaftaran Ahli ini.

(Visited 40 times, 12 visits today)

Jida

Assalamualaikum/ Hi! Salam Perkenalan buat semua pembaca Ruzidah.com Nama saya Ruzidah Abdullah ~~ boleh panggil Akak dengan nama Jida. Saya adalah merupakan Pengedar Shaklee (933174) di kawasan Banting-Dengkil-Sepang dan Seluruh Malaysia. =)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge

error: Content is protected !!