Punca Mata Semakin Rabun dan Cara Mengatasinya

Susah tau kalau jadi orang yang rabun ni. Bila nak lihat apa-apa, terpaksa menggunakan cermin mata ataupun kanta sentuh.

Kalau lupa nak pakai habis lah. Bagi yang rabunnya tak tinggi mungkin ok lagi. Tapi bagi yang rabunnya teruk, memang bermasalah lah jadinya. Kalau bawak kereta, boleh jadi bahaya bila ada rabun dan tak pakai cermin mata.

Apakah punca terjadinya rabun?

Setakat ini tiada teori tepat mengenai punca berlakunya rabun. Bagaimanapun, faktor keturunan mempunyai pengaruh terhadap berlakunya rabun jauh. Kemungkinan seorang anak yang ibu bapanya rabun jauh mengalami masalah sama ialah 40 peratus.

Menurut satu artikel kesihatan yang dipetik dari Utusan Malaysia, rabun jauh ialah keadaan di mana seseorang tidak dapat melihat objek yang jauh dengan jelas, tetapi dapat melihat objek dekat dengan jelas. Sebaliknya, rabun dekat pula objek yang dekat kelihatan kabur, tetapi objek jauh pula boleh dilihat dengan jelas.

Ada teori mengatakan, rabun jauh berlaku jika seseorang gemar membaca pada jarak dekat.

Selain itu, faktor pencahayaan yang tidak mencukupi semasa membuat kerja, menghadap komputer atau membaca juga merupakan salah satu faktor mata menjadi rabun.

Adakah rabun sejenis kecacatan?

Tidak. Rabun bukan sejenis kecacatan. Bagi orang yang rabun jauh, struktur matanya adalah normal. Apa yang berlaku ialah, biji mata mereka lebih besar dan panjang berbanding orang yang tidak rabun.

Imej yang masuk ke dalam mata tidak dapat difokus dengan tepat ke atas retina, tetapi terfokus di depannya. Situasi ini dapat diumpamakan dengan perbezaan manusia berambut lurus dan berambut kerinting, ada yang bercermin mata dan ada yang tidak bercermin mata.

Tips Untuk Mengatasi Masalah Rabun Secara Semulajadi

Berikut adalah beberapa tips yang boleh diamalkan bagi mengurangkan masalah rabun.

🌸Lihat pokok hijau dalam tempoh 10 minit pada setiap pagi. Tetapi anda hendaklah berdiri di satu posisi sahaja dan fokus kepada titik tersebut.

🌸Elakkanuntuk membaca buku atau melihat skrin telefon dalam suasana cahaya yang samar.

🌸Banyakkan makan makanan yang mengandungi sumber Vitamin A seperti minum jus lobak merah, tanpa
gula.

🌸Jangan melihat skrin komputer terlalu lama. Setiap 30 minit, rehatkan mata anda dengan pejam dan celik berulangkali untuk meregangkan otot mata.

Pengambilan Suplemen Sebagai Ikhtiar Untuk Menjaga Kesihatan Mata Dari Rabun.

Selain daripada tips diatas, anda juga digalakkan untuk mengamalkan suplemen dalam kehidupan sehari-hari sebagai ikhtiar untuk mengatasi masalah mata rabun dan menjaga kesihatan mata daripada menjadi semakin teruk.

Antara suplemen yang dicadangkan adalah seperti :-

1. Vivix

Tinggi dengan antioksida untuk membantu memberi tenaga kepada mitochondria iaitu pusat tenaga sel kita. Sel-sel sekitar mata kita perlukan tenaga yang cukup untuk elak mata menjadi lemah.

Pengambilan vivix juga membantu untuk mengurangkan masalah AMD (Age related Macular Degeneration) iaitu berkait dengan faktor umur meningkat.

2. Carotomax

Tinggi dengan Vitamin A dan Beta Karotena yang diperlukan oleh mata untuk sihat.

Vitamin A penting untuk retina kita terutamanya di waktu malam. Kekurangan Vitamin A boleh menyebabkan masalah okular.

Produk ini juga dapat membantu mencegah kekeringan di mata.

Testimoni dibawah ini adalah merupakan testimoni pengguna yang mengamalkan suplemen untuk kesihatan mata.

Testimoni 1

Testimoni carotomax rabun kuran

Assalamu’alaikum semua. Nak share sikit. 

Tahun lepas kena pakai cermin mata – power kanan 200, kiri 250. Mula makan Carotomax akhir tahun lepas. Cermin mata lama-lama jadi blur, so tak pakai haha (memang jarang pakai sangat pun actually). Bulan ini check mata, power dah jadi 75 for both eyes! Alhamdulillah syukurrr sangat. Thank you Allah. Thank you Shaklee! :’)

Testimoni 2 :

testimoni-carotomax

Alhamdulillah, tak sangka percubaan pertama cari supplement utk mata ayah akhirnya berjaya. Ayah ada brain tumor yg effect mata kanannya. Dr cakap lepas scan & MRI 2 minggu lepas mata kanan ayah dah takde harapan  lagi untuk melihat, tapi aku nekad nak bagi ayah makan carotomax ni. Baru2 ni ayah cakap dia dah boleh nmpk semula walaupun kabur..

Alhamdulillah..alhamdulillah..Pegi scan lagi baru2 ni Dr pun tak percaya. Alhamdulillah..sekarang tinggal nak keluarkan nanah je dari dalam kepala…Mak dan adik pun dah start amik carotomax untuk masalah rabun dorang. Alhamdulillah hepi sgt..Thanks SHAKLEE beri sinar baru untuk ayahku..!!

Testimoni 3 :

Testimoni 4 :

Mak saya mengidap kencing manis dan bila makanan tidak terkawal, bacaan kandungan gula dalam darahnya mula naik mendadak. Apabila perkara ini berlarutan, penglihatan mak menjadi kabur dan makin kabur. Mak kata, apa yang beliau rasa adalah…matanya menjadi makin kembang dan berair. Apabila hal ini berlaku, maka mak tak boleh melihat dengan baik bertambah buruk lagi mak tidak dapat memandu.

Mak saya tak boleh makan sebarang supplement kerana ia akan menambah burukkan keadaan yang dia lalui. Mungkin disebabkan fungsi buah pinggangnya yang sedikit terjejas akibat kencing manis.

Oleh kerana itu saya hanya berikan mak saya vivix sahaja. Pada mulanya mak makan setengah sudu teh sehari tetapi kerana mak saya selesa dengan vivix, beliau mengambil 2 sudu besar sehari.
Kini saya bekalkan mak saya 2 botol vivix untuk sebulan consume.Dalam masa tak sampai sebulan, penglihatan mak menjadi lebih baik. Mak rasa kedudukan matanya semakin elok dan tidak seperti sebelumnya yang mana ianya mengembang dan berair.

Alhamdulillah, mak saya boleh melihat semula ….tak perlu duduk dekat dengan tv untuk menonton seperti sebelum ini disebabkan matanya yang kabur. Penglihatan mak dah kembali sedia kala. Syukur pada ALLAH atas izinNYA jua. Pengambilan vivix banyak memberi kesan positif pada paras gula dalam darah mak saya serta penglihatannya yang kabur dulu telah pulih sedia kala. Tiada apa yang lebih menggembirakan saya selain kesihatan mak yang baik. – Norita Idris

Alhamdulillah, sekiranya anda juga mengalami masalah seperti mereka. Tanpa penglihatan yang jelas, hilanglah salah satu nikmat dunia yang telah diberikan. Oleh kerana itu, mata hendaklah sentiasa dijaga dengan baik agar ia sentiasa sihat dan segar.

Cubalah berikhtiar dengan Suplemen seperti yang Jida cadangkan di atas.

Untuk pertanyaan lanjut, sila hubungi Jida di talian 013-6691930.

Konsultasi percuma akan diberikan eksklusif pada pelanggan Jida sahaja.

* Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit.

(Visited 452 times, 9 visits today)

Jida

Assalamualaikum/ Hi!
Salam Perkenalan buat semua pembaca Ruzidah.com
Nama saya Ruzidah Abdullah ~~ boleh panggil Akak dengan nama Jida.
Saya adalah merupakan Pengedar Shaklee (933174) di kawasan Banting-Dengkil-Sepang dan Seluruh Malaysia. =)

You May Also Like

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge

error: Content is protected !!